Pràctica U01-8:

Sistemes econòmics


Els alumnes de 4t d'ESO de l’escola del costat han decidit anar d'excursió de fi de curs. Es plantegen d’anar a Itàlia i vendre loteria perquè és tradició al seu institut. L’alumnat, però, està dividit, donat que l’escola s’ha dividit en dos grups amb dues opinions força diferents.

Alumnes de 4rt emocionats davant la possibilitat de visitar Santa Maria La Maggiore

a) Un és partidari de deixar que la direcció del centre decideixi l'itinerari i les activitats a realitzar.

b) L’altre defensa que els propis alumnes haurien de decidir l'itinerari i les activitats.

En qualsevol cas, i un cop fixades les activitats per recaptar fons (venda de loteria, samarretes, etc.) caldrà decidir com repartir el recaptat , pel que es plantegen també diverses possibilitats:

a) Repartir a parts iguals.
b) Repartir segons l'esforç dedicat a recaptar.
c) Repartir segons el recaptat per cada un.

1. Afegeix al glossari els següents termes: Capitalisme, Lliure mercat, Planificació central, Liberalisme econòmic.

S'han afegit els termes al glossari.

2. Redacta un post comentant els avantatges i inconvenients de cadascuna de les opcions, tant en el cas de l’organització dels itineraris i activitats com en el repartiment de la recaptació. Explica, finalment, com ho organitzaries tu.

Si escullen l'opció que el centre decideixi què es farà a l'excursió, els alumnes s'arrisquen al fet que no els agradi el proposat, se'ls faci poc atractiu i no els interessi. Per altra banda, pot ser que les activitats que decideixin fer siguin molt divertides i amenes; per tant, si no decideixen aquesta opció, pot ser que es perdin algunes activitats que hauria estat bé dur a terme.

Si escullen la segona opció, podran decidir absolutament tot el que volen fer adequant-se a les seves preferències. Els desavantatges serien que haurien d'invertir molt temps a planificar-ho tot (normalment els adolescents ens fa mandra quasi tot) i potser no arribaríem a fer alguna activitat a Itàlia interessant pel fet de desconèixer-la. 

Si decideixen repartir el recaptat a parts iguals, seria bastant just, ja que així, cada família  hauria d'entregar només els diners que falten per pagar el viatge. Tothom pagaria el mateix. Però per altra banda, pot ser que els alumnes, al saber això, no s'esforcessin uns tant com els altres per aconseguir el màxim nombre de diners possible, i s'acomodarien.

Si reparteixen segons l'esforç dedicat a recaptar, pot ser que hi hagi una part de l'alumnat que menteixi sobre com ha fet aquest acte. La decisió seria bastant subjectiva, en aquest cas, no gaire justa. Si tothom fos sincer, segurament seria una bona idea, ja que es premiaria l'esforç de cadascú.

Si es reparteix segons el recaptat per cadascú, realment seria el més just, ja que aconsegueixes el que tu sol has recaptat. És cert, que tothom està en diferents condicions, ja sigui d'eines per interaccionar amb la gent, com de temps, espai... A més, hi hauria una diferència bastant notable entre el preu que haurien de pagar les diferents famílies. 

Personalment, si hagués de decidir, escolliria que els alumnes proposessin què volen fer en el seu viatge. Això si, parlant-ho amb el centre per veure si ens podrien proposar una bona activitat o per si tindrien una millora a fer en l'itinerari. Així, aconseguiríem les millors idees de cada part, tant de l'alumnat com de l'escola. 
I per repartir el recapte escolliria l'opció a, que tots rebessin la mateixa quantitat de diners, ja que crec que és el més just i raonable. Però m'asseguraria que tothom acceptés la idea d'esforçar-se al màxim per treure el major benefici. Crec que per assegurar-nos que tothom hagués fet la seva feina el millor que podia, faríem una reunió parlant sobre com hem vist a cada alumne, per decidir entre tots si hi ha algú que no es mereix rebre la mateixa part de recapte que els altres.

Comentaris

Entrades populars